Interview: William Dieckmann van Rijschool De Draak uit Rosmalen
Carrièreswitch na 25 jaar detailhandel
Om leerlingen een kijkje te geven achter de schermen van een rijschool gaan wij in gesprek met de personen er achter. Aan de hand van een aantal vragen komen we meer over de rijschool en instructeur te weten. We beginnen met William Dieckmann, de oprichter van Rijschool de Draak uit Rosmalen. Als enthousiaste gebruiker van ons platform en relatief nieuw binnen de branche, hebben we hem geïnterviewd.
William, leuk dat we je een aantal vragen mogen stellen over jou en over de rijschool. Kan je jezelf introduceren?
Ik ben William Dieckmann, 54 jaar oud en woon in Rosmalen. Sinds juni 2023 ben ik begonnen met Rijschool De Draak, waar ik op dit moment de enige instructeur ben voor autorijlessen. Ik ben momenteel ook bezig met een opleiding tot motorinstructeur en hoop in het voorjaar van 2025 ook motorrijlessen aan te kunnen bieden.
Nu ruim een jaar onderweg, dus op zich nog niet zo heel lang in het vak. Hoe ben je er bij gekomen om rijinstructeur te worden?
Ik ben 25 jaar zelfstandig ondernemer in de detailhandel geweest. Ik heb verschillende winkels gehad in o.a. Den Bosch, Nijmegen, Veenendaal en Arnhem. Na 25 jaar was ik toe aan iets nieuws en heb ik mijn bedrijf afgebouwd. Opzoek naar een volgende uitdaging ben ik bij het CBR terechtgekomen als examinator in opleiding. Dat bleek geen goede match te zijn maar het vak bleef aan me trekken en ik besloot rijinstructeur te worden en startte mijn rijschool in Rosmalen.
Een mooie carrière switch, heel wat anders, van klanten in de winkel naar leerlingen in de auto. Hoe zou je jezelf als rijinstructeur omschrijven?
Het is lastig om jezelf in een verkoopverhaal te omschrijven maar de leerlingen vinden mij kalm, rustig, en zeer duidelijk als het nodig is. Ik hou wel van een beetje humor onderweg en er wordt altijd wel gelachen. Ik pas mijn lessen altijd aan de leerling en de omstandigheden aan. Gaat een leerling snel vooruit dan geven wat gas bij en voeren we het tempo op. Heeft de leerling meer tijd nodig dan trappen we op de rem. Hoe dan ook probeer ik altijd de leerling uit te dagen om het beste uit zichzelf te halen.
Aangezien ik de opleiding tot examinator heb gevolgd bij het CBR ben ik daardoor heel goed op de hoogte van wat een leerling moet laten zien tijdens zijn of haar examen. Sowieso moet er een klik zijn tussen de kandidaat en de instructeur. Dit zorgt voor een ontspannen leeromgeving. Daarom plan ik eerst altijd een gratis en vrijblijvende proefles in. Hebben we een klik, dan gaan we samen vol enthousiasme van start.
Daar geloven wij ook altijd in, de klik. Er is een vertrouwensband tussen leerling en instructeur om de weg naar het rijbewijs op een fijne manier te laten verlopen. Merk je ook dat dit bijdraagt aan de leerlingen die zich aanmelden voor lessen? Hoe komen ze bij je terecht?
Ja, de meeste leerlingen komen toch wel via via. Mondeling reclame is daarom erg belangrijk. Maar we krijgen ook een aanmeldingen via onze digitale kanalen binnen.
Dragen wij met ons platform daar ook aan bij?
Zeker, de weg van de mondelinge reclame is er een van de lange adem. Ik denk dat rijlessen.nl zeker kan helpen met de online vindbaarheid en het wekken van vertrouwen bij leerlingen die mijn rijschool nog niet kennen. Reviews zijn daarbij belangrijk.
Ja, we proberen dat rijscholen vaak uit te leggen. Mond op mond reclame werkt altijd het beste, maar tegenwoordig gaat dat ook vaak via reviews. De digitale wereld is een stukje transparanter en de mening van anderen draagt dan bij aan de keuze van de leerling. Zo werkt dat ook als je een broodrooster wilt kopen of bij een restaurant wilt eten dat je niet kent.
De online vindbaarheid zorgt voor een stukje verandering in het contact leggen tussen leerling en rijschool, maar zijn de rijlessen tegenwoordig ook anders dan ‘vroeger’? Hoe was dit toen jezelf je rijlessen volgde? Is er veel veranderd ten opzichte van toen?
Hahaha, heb je even? Toen ik mijn rijbewijs heb gehaald waren de wielen nog van steen. Maar zonder gekheid, het verkeer is nu veel drukker en er heerst ook een andere mentaliteit in het verkeer. Auto’s zijn nu uitgerust met allerlei rijhulpsystemen en navigatie bestond toen nog niet. Er komt nu heel wat meer bij kijken. Het duurt nu ook langer om je rijbewijs te halen. Vroeger was een les of 20-25 heel normaal, nu gaat het al richting 40-45. Dat heeft voornamelijk met die veranderingen te maken.
Over veranderingen gesproken. Er komen nieuwe maatregelen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, hoe kijk je daar tegenaan? Zal dit daadwerkelijk bijdragen aan meer veiligheid in het verkeer?
De vraag is meer hoe gaan ze dit bewerkstelligen en controleren. Ik denk dat een goede rijschool de maatregelen niet nodig heeft, die pakt de meeste punten sowieso zelf al op.
Ja, dat is waar. Als de kwaliteit van rijscholen hoog blijft, zal dit ook ten goede komen aan de verkeersveiligheid. Ben je trouwens als je niet aan het werk bent, maar wel deelneemt aan het verkeer kritisch op andere weggebruikers?
Ben bang van wel, mijn vriendin wil eigenlijk al niet meer dat ik naast haar ga zitten. Nee hoor, valt wel mee. Ik kan het werk goed “uit” zetten. Maar je blijft wel altijd een beetje meer opletten dan gemiddeld denk ik.
Leef je ook mee met leerlingen? Ben je bijvoorbeeld ook net als zij gespannen wanneer ze moeten afrijden?
Ik werk altijd samen met de leerling naar een examen en ik ga er dan ook vanuit dat de leerling gaat slagen. Maar stiekem ben ik ook een beetje gespannen voor ze, maar niet doorvertellen.
Haha, dat zullen we niet doen, maar wat geef je ze dan nog mee voor een examen?
Laat de beoordeling aan de examinator over. Doe gewoon je ding, zie het als een normale rijles en geniet vooral van de rit. Iedereen maakt fouten, ook de examinator kan geen foutloze rit neerzetten. Gaat er iets mis, laat het los een ga gewoon door. Voordat je het weet ben je terug en heb je de rijbewijs binnen.
Wat komt er verder allemaal kijken bij het runnen van een rijschool?
Plezier in je werk, dan komt de rest wel goed. Je maakt onderweg altijd wel wat mee en moet er de humor van inzien. Zo blijf ik het altijd grappig vinden als je een nieuwe leerling ophaalt voor een eerste les en dat ze dan op de bijrijdersstoel willen gaan zitten i.p.v. achter het stuur. Even wennen.
Ja, dat weet ik van mijzelf ook nog. Zo’n eerste les en direct achter het stuur. Een hele ervaring, maar heerlijk om uiteindelijk het rijbewijs te halen.
Dank voor je verhaal William. Heel veel succes met je opleiding tot motorinstructeur en hopelijk kunnen leerlingen vanaf volgend jaar ook motorrijlessen bij je boeken!
Meer over Rijschool De Draak vind je hier
Mogen we ook een kijkje nemen achter de schermen bij uw rijschool? Stuur dan een mailtje naar info@rijlessen.nl